Načítava sa

Type to search

Opäť tu máme ideálny čas na letné grilovačky a opekačky. Ako počas nič nepribrať? Máme pre vás tip!

REDAKCIA
Zdieľať

Príjemný letný vánok, slnko dopadajúce na našu tvár, nohy vyložené na stoličke. Toto ideáne letné počasie je často sprevádzané grilovačkami a opakačkami v kruhu priateľov či rodiny.  Ale ako zaistiť, aby sme nepribrali? prípadne siahli po zdravšej kombinácii jedál? Zaručené triky a zásady, ktorými sa treba riadiť nám prezradila odborníčka na vedeckú výživu a certifikovaná výživová poradkyňa NUTRI FOOD PLAN Ing. Miriam Varšová.

V horúčavách je dôležité dodržiavať hlavne hygienu pri výrobe potravín. Kde sa s nimi najčastejšie stretávame?

Nakoľko leto je obdobím dovoleniek, počas ktorých ľudia cestujú do južných prímorských a exotických destinácií, je dôležité z  hľadiska prevencie ochorení z potravín dodržiavať určité zásady.

 

Medzi hlavné zásady patrí:

  • vyhýbať sa (aspoň spočiatku) surovej zelenine, šalátom a ovociu, ktoré sa nedá olúpať- jesť len ovocie a zeleninu v šupke a po očistení a umytí,
  • používať na pitie len pitnú vodu, nepiť vodu z iných zdrojov (zistiť si pred vycestovaním, či je v danej krajine pitná voda z vodovodu, pokiaľ nie, nepoužívať ju na pitie, varenie, ani na umývanie zubov a používať na tieto účely len balenú pitnú vodu),
  • ľad do nápojov používať len ak je istota, z akej vody je vyrobený,
  • nekonzumovať pokrmy mäsové, vaječné nedostatočne tepelne upravené a skladované pri správnych teplotách,
  • neodporúča sa konzumovať jedlá príliš odlišné od našej stravy, pretože sa môžu vyskytnúť tráviace ťažkosti,
  • neodporúča sa konzumovať jedlá pripravované na miestnych trhoviskách, vývarovniach, nakoľko úroveň hygieny prípravy pokrmov býva nižšia.

A čo také grilovačky, čoho by sme sa mali vyvarovať?

V poslednom období stále počúvame, aké je grilované jedlo škodlivé. Ak však dodržíme určité postupy, grilovať môžeme aj zdravo a bez negatívnych dôsledkov na náš zdravotný stav. Každé grilovanie je zdravé, pokiaľ sa budeme držať toho, že grilovať sa majú len dobré a kvalitné suroviny a hlavne na kvalitnom grile. Základom je kvalitný gril, ak na grile len grilujete a neopekáte, je dôležité mať na ňom poklop. Gril totiž nikdy nesmie horieť.

  • Na grilovanie používajte špeciálne tácky na gril – zabránite tak stekaniu tuku do ohňa a spätnému uvoľňovaniu škodlivých látok späť do pokrmu tuk sa pri vyšších teplotách pri grilovaní veľmi rýchlo prepaľuje a vznikajú tak karcinogénny akroleín. Priebežne kontrolujte, či sa jedlo nepripaľuje a či je dostatočne prepečené zo všetkých strán
  • grilovať by sme mali pri nižšej teplote a krátko

Základom sú vhodné a kvalitné suroviny. Nakrájať by ste ich mali na väčšie kúsky, aby ostali pekne šťavnaté a chutné.

  • vyberáme si kvalitné druhy mäsa, negrilujeme mrazené mäsá, tie uprednostňujeme pred menej zdravými klobáskami, vyvarujeme sa príprave nekvalitných údenín s nižším podielom mäsa.
  • ak používame marinádu, pripravíme si ju doma a bez soli (napr. olivový olej, cesnak, kurkuma, čierne korenie, mletá rasca a i.), nekupujte hotové marinády alebo všelijaké dopredu pripravené zmesi.
  • používame bylinky(najlepšie čerstvé) buď do šalátov, ktoré budeme servírovať k mäsu alebo priamo po grilovaní – mäsko/ryby/zeleninu bylinkami posypeme (rozmarín, petržlenová vňaťka, oregano, estragón, tymián, bazalka, šalvia, pažítka, koriander, vňaťka mladej cibuľky a i.)
  • pri grilovaní už mäso nepotierame marinádou,
  • mäso solíme až po ugrilovaní, aby nestratilo svoju šťavnatosť,
  • ku grilovanému mäsku si vždy pridáme množstvo zeleniny, ktorá je čerstvá, napr. v podobe rôznych druhov šalátov, či grilovaná. Grilovať možno prakticky akúkoľvek zeleninu, záleží len na tom ako. Môže to byť napríklad cuketa alebo paprika, kukurica, šampiňóny a pod. Zeleninu uprednostníme pred pečivom, či chlebíkom.
  • dresing si taktiež pripravujeme doma(biely jogurt, kyslá smotana, quacamole, môžete ochutiť  soľou,  rôznymi koreninami, cesnakom, či bylinkami).
  • ako dezert vieme ponúknuť napríklad grilovaný ananás, ktorý dozdobíme ochutenou kyslou smotanou a posypeme kokosom, či orieškami, alebo semienkami, alebo sa osviežime ovocným šalátom, či ovocným sorbetom.
  • v neposlednom rade myslime na striedmosť v konzumácii, aby nedošlo k prejedeniu sa.

Ku grilovačkám patrí aj nejaké to pivko, či populárne ochutené pivá, ako je to s týmito nápojmi, odporúčate? 

Pivo má nielen diuretické, teda močopudné účinky, laxatívne a sedatívne účinky, ale pripisujú sa mu aj priaznivé účinky na kardiovaskulárny systém. Pivo ako je známe obsahuje komplex vitamínov skupiny B, je bohaté na kyselinu listovú a ďalšie množstvo antioxidantov. Pitím piva telo prijíma minerálne látky, vitamíny aminokyseliny. Netreba však zabúdať, že tieto zdravotné benefity možno od piva očakávať, iba keď ho konzumujeme s mierou a samozrejme s ohľadom na individuálne odlišnosti.  Pivo obsahuje alkohol a samozrejme vo vyšších dávkach tlmí centrálnu nervovú sústavu. Pivo však nemôžeme zaradzovať ako vhodnú tekutinu do pitného režimu s prihliadnutím na jeho vysokú energetickú hodnotu, diuretické účinky a obsah alkoholu.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *