Načítava sa

Type to search

Hormóny šťastia – ako ich v tele podporiť

Zdieľať

Niektoré hormóny v tele majú možnosť regulovať pocity šťastia a spokojnosti. Poznáte ich? Reč je o dopamíne, serotoníne, oxytocíne a endorfínoch, nazývaných aj ako hormóny šťastia. Existuje niekoľko aktivít, ktoré môžu podporiť ich tvorbu v tele.

Dopamín

Odborníci ho nazývajú aj ako hormón motivátor. Prináša pocit šťastia tým, že nás motivuje, aktivizuje, aj nadchne pre dosiahnutie určitého cieľa. Jednotlivé aktivity, ktoré robíme preto, aby sme dosiahli svoj cieľ, spúšťajú dávky dopamínu. Ak ho nemáme v tele dostatok, do ničoho sa nám nechce, čiže nastáva úplný protiklad nadšenia.

dosiahnutie cieľa

Foto: pexels.com

Serotonín

Dáva nám chuť dominovať. Je to skôr neurotransmiter ako hormón. Jeho vyplavenie nám spôsobí dobrú náladu. Ak ho máme nedostatok, môže to viesť k depresii. Objavuje sa predovšetkým, keď nás iní chvália, vyzdvihnú naše prednosti. Pociťovaná hrdosť, sebavedomie, pýcha sú spustené práve vďaka serotonínu.

Oxytocín

Sociálny hormón, ktorý úzko súvisí s našimi vzťahmi. Často nazývaný hormón lásky, pretože sa spúšťa, keď prežívame akýkoľvek druh lásky, rodičovskú, materinskú, partnerskú a pod. Vďaka nemu prežívame pocity ako dôvera, náklonnosť, bezpečie. Spúšťačmi sú aj obyčajná náklonnosť, pohladenie, či pohľad do očí a ďalšie prejavy lásky a sympatií. Oxytocín pomáha odburávať stres a zase veľa stresu spôsobuje, že sa k druhým môžeme správať bezcitne.

materinská láska

Foto: pexels.com

Endorfíny

Sú prírodnými analgetikami proti bolestiam nášho tela. Prinášajú nám pocit šťastia a eufórie, ale aj sily a bezpečia. Endorfíny vznikajú, aby pomohli telu prekonať nejaké ohrozenie, prípadne keď telo prekročí svoje limity. Endorfíny posilňujú imunitu.

Čo môžete urobiť pre hladinu hormónov šťastia? Toto sú aktivity, s ktorými si ich hladinu v tele zvýšite.

Choďte von

Trávenie času vonku, na slnečnom svetle je vynikajúcim spôsobom, ako dosiahnuť zvýšenie hladiny endorfínov a serotonínu. Nájdite si čas každý deň minimálne 15 minút stráviť vonku.

Nájdite si čas na cvičenie, pohyb, fyzickú aktivitu

Vplyv cvičenia na celkové zdravie a emočnú pohodu človeka je už dlhodobo známe. Súvislosť medzi cvičením a uvoľňovaním endorfínov je známa, avšak pohybová aktivita zvyšuje aj hladinu dopamínu a serotonínu. Takže cvičenie je skvelou voľbou ako zvýšiť hladinu “šťastných” hormónov.

cvičenie

Foto: pexels.com

Smejte sa

Smiech je najlepším liekom. Stará pravda, ktorá je psychológmi potvrdená, že smiech lieči, síce nevyrieši zdravotné problémy, ale výrazne prispieva k zmierneniu pocitov úzkosti alebo stresu a zlepšuje zlú náladu. Smiech posilňuje úroveň dopamínu aj endorfínov. Vyhľadajte si vtipné video, pozrite si obľúbenú komédiu, prečítajte si vtip a ideálne ak sa s niekým o to podelíte, spôsobíte aj uvoľňovanie oxytocínu.

Varte a pochutnávajte si na pripravovanom jedle (ideálne s milovanou osobou)

Tento spôsob môže teoreticky podporiť uvoľňovanie všetkých štyroch hormónov šťastia. Príprava a zdieľanie pripravovaného jedla s milovanou osobou vám zvýši hladinu oxytocínu. Pochutnávanie si na lahodne pripravenom jedle môže spôsobiť uvoľnenie dopamínu a endorfínov.

varenie doma

Foto: pexels,com

Niektoré druhy potravín majú vplyv na hladinu hormónov:

  • korenené jedlá – môžu spúšťať uvoľňovanie endorfínov
  • jogurt, fazuľa, vajcia, mäso s nízkym obsahom tuku a mandle – môžu spúšťať uvoľňovanie dopamínu
  • potraviny s vysokým obsahom tryptofánu, ktorý sa v tele mení na serotonín: napr. mliečne výrobky, banány, ovsené vločky, čokoláda, ryby, oriešky, semienka
  • potraviny obsahujúce probiotiká (jogurty, kyslá kapusta) – môžu ovplyvňovať uvoľňovanie hormónov
  • zelený čaj a extrakt zo zeleného čaju má vplyv na hladinu dopamínu a serotonínu

Počúvajte hudbu alebo tvorte ju

Počúvanie inštrumentálnej hudby môže zvýšiť produkciu dopamínu vo vašom mozgu. Ak počúvate hudbu, ktorú máte radi, zlepší vám to náladu, tým pádom sa zvyšuje produkcia serotonínu. Ak tvoríte hudbu alebo predvádzate hudbu tancom či spevom, vedie to k uvoľneniu endorfínov.

Meditujte

Správna meditácia pomáha od zlepšenia spánku po zníženie stresu. Meditácia môže viesť k zvýšenej produkcii dopamínu a endorfínov. Ak nemáte zatiaľ skúsenosti s meditáciou, skúste najprv toto:

  • vybrať si hlavne pokojné a pohodlné miesto
  • pohodlne sa usadiť ale pokojne môžte skúsiť v ľahu alebo v stoji
  • nechajte všetky svoje myšlienky len “prejsť okolo vás”
  • či už sú myšlienky pozitívne alebo negatívne, snažte sa ich nesúdiť, držať sa ich alebo ich odtláčať – prijmite ich také, aké sú
meditácia

Foto: pexels.com

Doprajte si kvalitný spánok

Nedostatok spánku vedie nielen k pocitom únavy, ale aj k nedostatku dopamínu, a to má negatívny dopad na náladu aj celkové fyzické zdravie. Kvalitný spánok si vyžaduje zopár pravidiel:

  • ísť do postele a vstávať približne v rovnakých časoch
  • vytvoriť si tiché a pokojné prostredie na spánok
  • zníženie príjmu kofeínu pred spánkom

Zvládajte stres

Život nám prinesie častokrát aj stresujúce chvíle a situácie. Avšak pravidelný stres nie je dobrý pre celkové zdravie a z hľadiska hormónov znižuje produkciu dopamínu a serotonínu.

Ak ste pod neustálym stresom:

  • skúste si dať krátku pauzu od zdroja stresu, smejte sa
  • pomáha beh, chôdza, jazda na bicykli ale aj fyzická aktivita min. 20 minút
  • pomôcť môže aj meditácia alebo sociálna interakcia

Mohlo by vás zaujímať: Recept na šťastie.

Ako si dopriať hladinu hormónov

Každý deň, každú chvíľu môžete vy sami rôznymi aktivitami prispieť k vyrovnanej hladine hormónov. V prípade hormónov “šťastia” existujú rôzne aktivity, s ktorými budete mať hormóny pod kontrolou. Pripravili sme pre vás infografiku, ktorá vám môže byť stále na očiach, ak budete potrebovať poradiť alebo sa len inšpirovať.

hormóny šťastia

Autor: Svet ženy podľa Psychológia šťastia

Zdroje:

https://psychologiastastia.sk/tag/hormony-stastia/

https://www.healthline.com/health/happy-hormone#sunlight

Tags:

Mohlo by sa vám páčiť

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *