Načítava sa

Type to search

Ako vyťažiť z osobnej krízy a nájsť samú seba

Zdieľať

Možno prechádzate osobnou krízou, riešite životne vážne situácie. A niekedy stačí len tak málo, stratiť samého seba. Hlavne keď svoju pozornosť zameriavame len na ostatných a na nás samých nám neostane energie, síl ani času. Mať rád samého seba nie je sebecké, je to veľmi potrebné. Zamerať sa na seba a svoje potreby je dôležité, aby sa z nás časom nestali unavené a vyhorené stvorenia.

Zoznámte sa so sebou

Najprv sa musíte dobre poznať, ak chcete urobiť maximum pre dosiahnutie svojich cieľov, žiť život podľa svojich hodnôt alebo splniť si svoje potreby. Pri významných udalostiach ako sú rozvod, zmena kariéry, osobná kríza, tehotenstvo a pôrod, sa zvykneme dostať do situácií, kedy sme nútení naše životné hodnoty prehodnotiť. Zrazu sa nachádzame v inej situácii a môžu sa objaviť nové aspekty v živote vplyvom životných situácií. Nastupuje sebapoznávanie, ktoré môže odporovať doterajším hodnotám a predstavám o našom živote, ale ak chceme rásť, musíme sa posunúť ďalej.

Mohlo by vás zaujímať, ako si dopriať čas na seba.

Skúmajte svoje hodnoty

Pokúste sa istý čas zamyslieť sa nad svojimi vlastnosťami, ktoré si ceníte. Pomôže vám to zamerať pozornosť na to, kým ste a kým by ste sa chceli stať. Po identifikovaní svojich hodnôt sa pustite do hľadania spôsobov, ako ich naplniť. Niektoré chcú čas a vyžadujú troška práce na sebe samom, kým ich dosiahneme.

Ako lepšie spoznať samého seba?

  • pomáha vedenie denníka so zapisovaním svojich rutín, emócií, záľub aj osobných frustrácií
  • vytvorenie zoznamu zážitkov, ktoré by ste chceli zažiť
  • vyzývajte samých seba, aby ste každý deň vyskúšali niečo nové
  • vo vašich denníkoch si zaznamenávajte páči sa mi to/ nepáči sa mi to
  • identifikujte silné oblasti, v ktorých by ste chceli rásť

Tieto techniky pomáhajú vytvoriť si úplnejší obraz o samom sebe, aby sme sa vedeli vybrať tým správnym smerom.

Foto: pexels.com

Hľadajte len to, čo skutočne chcete

Väčšine ľudí záleží na tom, čo povedia druhí, rodina a blízki. Neznamená to hneď, že keď robíte veľké životné rozhodnutie, urobíte všetko, čo povie rodina či priatelia, ale zvažujete aj ich názor pri rozhodovaní. Je to prirodzené, často si chceme urobiť prehľad pred veľkým rozhodnutím. Pozor však na to, aby ste sa sústredili na svoje sny a nie na sny niekoho iného. Spoločenské ideály sú jedna vec, ale ak sa cítite bez partnera v pohode a šťastný, nemusíte vyhľadávať za každú cenu potenciálneho partnera, lebo okolie má takú predstavu. Nerobte to, čo očakávajú od vás len druhí.

Stanka Sobolová: “Šťastná žena je tá, ktorá je vedomou tvorkyňou svojho života”

Vytvorte si plán starostlivosti o seba

Každý z nás máme základné potreby, ktoré majú dôležitú úlohu v dosahovaní celkového blahobytu, predovšetkým je to spánok, cvičenie, výživa, relaxácia. Na tieto základné potreby nezabúdajte, pretože sú to rôzne zdroje na doplnenie energie s výrazným vplyvom na fyzické a psychické zdravie.

Podporte starostlivosť o seba a to tak, že:

  • venujete čas fyzickej aktivite
  • pridáte si do stravy jedlá, ktoré vám zlepšujú náladu
  • vyskúšajte meditáciu
  • zaveďte si denník/zápisník na zaznamenávanie nálad
  • prečítajte si knihu
  • každý týždeň sa snažte stráviť niekoľko hodín v prírode

Foto: pexels.com

Nemusíte všetko robiť naraz, radšej pomaly a postupne. Malé kroky vás dovedú k veľkým cieľom. Vyberte si niektorú z aktivít, pomaly na nej pracujte a neskôr podľa vlastných pocitov a potrieb pridajte ďalšie aktivity a podporte tak starostlivosť o seba.

Prejavte si súcit

Tak, ako je bežné, že prejavíte súcit a podporu vašim blízkym, keď im je ťažko, takisto ten súcit prejavte aj sami sebe. Buďte k sebe láskaví, podporíte tak pocit šťastia.

Prejavte si trochu lásky, napríklad takto:

  • namiesto toho, aby ste sa do niečoho tlačili, dajte si pauzu a čas na dobitie energie
  • namiesto toho, aby ste sa kritizovali za neúspech, povzbuďte sa slovami “urobila som pre to maximum, nabudúce to bude lepšie”
  • objímte sa
  • počúvajte svoje telo, napovie vám, kedy je čas oddýchnuť si

Keď venujete všetku svoju energiu iným ľuďom, máte málo času pre seba. Ak najprv naplníte svoje potreby, budete v oveľa lepšej kondícii napĺňať potreby iných.

Trávte svoj voľný čas robením toho, čo máte radi

Nestrácajte kontakt so svojimi záujmami na úkor ostatných alebo času strávených so známymi. Potrebujete aj tento priestor pre samého seba a svoju sebarealizáciu. Ak nemáte čas na dobitie energie, ťažšie sa prekonávajú ťažkosti a odburáva stres. Ak sa venujeme svojím koníčkom, môžeme predísť syndrómu vyhorenia. Koníčky vnímajte ako príležitosť venovať sa sebe samému a neustále sa objavovať.

Nepodľahnite porovnávaniu

Nikdy sa neporovnávajte s druhými, lebo spadnete do porovnávacej pasce. Vylúčte zo života “keby som tak mala, taký štýl, prácu, partnera, bývanie ako má XY)

Foto: pexels.com

Neporovnávajte a nesúďte, neviete, čím prechádza ten druhý a za akých okolností funguje jeho život. A pravdepodobne to isté bohatstvo, majetok by vám nemuselo priniesť rovnaké životné naplnenie. Je vhodné sa porovnávať, ale len do tej miery, kým to nezatieni naše hodnoty a ideály. Treba si dávať pozor na to, aby sme sa porovnávaním neodvrátili od toho, na čom nám skutočne v živote záleží.

Radšej sa rozhliadnite okolo seba a položte si tieto otázky, kto alebo čo mi robí radosť? Za čo ste vďační? Čo by ste chceli viac, čo menej?

Tags:

Mohlo by sa vám páčiť

2 komentáre

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *