Načítava sa

Type to search

Poznáte stravovanie podľa ajurvédy? Vyskúšajte tieto tipy

Viera Horňáková
Zdieľať

Ajurvéda je staré indické učenie, podľa ktorého zdravie vzniká ako rovnováha medzi prostredím, mysľou, telom a duchom. Ajurvéda pracuje s troma elementmi, a to vietor (váta), zem (kapha) a oheň (pitta). Tieto tri elementy sú označované ako tri životné energie, tzv. dóše. Pričom každý človek má zastúpenie všetkých troch dóš. To, v akom pomere sú zastúpené, závisí od viacerých faktorov. Patria tam fyziologické, mentálne, emocionálne predpoklady, ale aj prostredie, v ktorom žijeme, stres, či ročné obdobie. 

Foto: pexels.com

Ste vata?

Foto: pexels.com

Pre typ Váta je typická chudá postava. Ľudia tohto typu zväčša majú nepravidelnú stravu, ľahký prerušovaný spánok. Jednajú rýchlo, sú plní energie, ale niekedy jej majú nedostatok. Môžu byť náladoví, zábudliví, ale sú aj starostliví a nechýba im predstavivosť.

Pre správnu rovnováhu potrebujú pravidelnú, vysoko výživnú stravu sladkej chuti. Dôležité sú takisto slané a kyslé jedlá predovšetkým v tepelnej úprave. Vyhýbať by sa mali surovej strave a pálivým jedlám.

Najdôležitejšie jedlá pre ľudí typu Váta sú škrobovité jedlá: ryža, cestoviny, môže byť aj pečivo, ale malo by byť čerstvé a vláčne. Vhodné sú maslo, tuky, mlieko aj mliečne výrobky ako kravské, kozie mlieko, syry (striedmo tvrdé syry), jogurty, takisto sú vhodné teplé polievky, dusené a dlho varené mäsá, koreňová zelenina (ideálne varená), sladké a zrelé ovocie, ale aj orechy. Z obilnín sa môže konzumovať pšenica, ovos aj quinoa. Strukoviny ťažšie spracúvajú, preto ideálna je len šošovica, mungo a zelená fazuľka. Je potrebné pred varením namočiť. Dôležitý je pitný režim, pretože často bývajú dehydratovaní.

Prečítajte si, ako si posilniť imunitu skvelými polievkami.

Ste pitta?

Foto: pexels.com

Ľudia typu pitta sú strednej postavy, väčšinou majú svetlohnedé vlasy. Nemajú radi teplo a slnko. Z povahových vlastností je pre nich typický sklon k podráždenosti, avšak vynikajú bystrým intelektom, preto si stanovujú vysoké ciele a vyhovujú im náročné úlohy. Sú podnikaví.

Majú zdravú chuť do jedla. Ich organizmus dokáže stráviť väčšie množstvo potravy. Znesú varenú aj surovú stravu. Majú dobré trávenie. Mali by sa vyhýbať kyslým, slaným, olejnatým a pálivým jedlám. Strava môže byť chladná alebo vlažná. Sladké, horké, trpké chute sú pre nich vhodné.

Ľudia typu Pitta by mali do svojho jedálnička zakomponovať zemiaky, bielu ryžu, cestoviny, maslo, smotanu, tvaroh, syry, zeleninu horkej a trpkej chuti (napr. šaláty, listová zelenina, uhorky, karfiol, kaleráb, zeler). Zo strukovín je na výber pestrá škála: fazuľa, sója a sójové výrobky, cícer, mungo aj hrach.

Z obilnín môžu konzumovať ovos, pšenicu a jačmeň. Olej sa takisto môže používať, hlavne kokosový, olivový a slnečnicový v menších množstvách. Z ovocia je vhodné sladké čerstvé aj sušené ovocie (napr. figy, ďatle, hrozno, jablká, hrušky).

Nevhodné potraviny sú cibuľa, cesnak, chilli, paradajky vo veľkom množstve, tzv. živočíšne jedlá mäso a vajcia by sa mali konzumovať striedmo.

Ste kapha?

Foto: pexels.com

Pre typ kapha je typické, že sa jedná o ľudí, ktorí nepotrebujú veľa jedla. Majú silnú postavu, sú fyzicky zdatní. Títo ľudia sú gurmáni, radi si vychutnávajú jedlo. Sú pokojní, zvyknú mať hlboký spánok, majú dobrú pamäť. Sú srdeční, tolerantní. Z hľadiska trávenia, postačia im dve tri jedlá denne, prospieva im pôst. Majú pomalé trávenie a môžu mať sklon k obezite.

Potrebujú suchú, teplú a ľahkú stravu, vyhýbať by sa mali sladkým, slaným a kyslým chutiam. Ideálne pre nich sú pálivé, horké a trpké jedlá. Jedlá by mali byť pripravované “suchým” spôsobom, čiže grilovaním, opekaním, pečením. Vyprážaným jedlám by sa mali vyhnúť.

Môžu konzumovať ostré jedlá ako cesnak, cibuľa, reďkovky, čierne korenie, štipľavá paprika. Čo sa týka zeleniny, všetka okrem šťavnatej (napr. paradajky, uhorky, cukina). Z obilnín je vhodný jačmeň, pohánka, proso, raž aj kukurica. Môžu konzumovať zemiaky a zo strukovín červenú šošovicu, fazuľu a mungo. Z mliečnych výrobkov sú vhodné výrobky z kozieho mlieka a v malom množstve.

Mali by sa vyhýbať bielej aj hnedej ryži, knedliam, cestovinám, mliečnym výrobkom aj tukom (v malom množstve napr. slnečnicový olej). Ovocie je povolené, ale v menšom množstve. Vyhnúť by sa mali veľmi sladkému a veľmi kyslému ovociu.

Zdroj: ayurveda.com

Podrobné testy na zistenie konkrétnej dóše nájdete na viacerých odborných stránkach, ktoré sa zaoberajú ajurvédou. Vyskúšajte napríklad túto.

Tags:

1 Komentár

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *